Art
Singel 100 Art Singel 100 is 34 years
active and part of the art scene of Amsterdam |
____Home_____
Alberto Carrera
|
Jan van Eden
Jan van Eden (Voorburg, The Netherlands, 1942) studied mathematics and science in Groningen and did masters in sedimentology and in geophysics at Leiden. He worked as a geologist in Spain, Central and Southern Africa, Brazil, the USA, and the Middle East. As a painter he is self-taught. He became interested in art as a child in the post-war period of the 50s and at the age of 18 he decided that painting was an existential necessity for him. In particular the acquaintance with the German pre-war expressionism was a major stimulus. From the early 60s he started to create an extensive body of work, which has remained powerful in evoking the mood of the time over the coming decennia. He made his first public appearance in 1972 with a well-received solo exhibition at the Amsterdam gallery “De Sfinx”, presenting his early expressionistic work, which was painted during a 4-year stay in Zambia. His development as a self-made painter proved to be a long and painful exercise. The restless search for a style that coincides with his personality began to take shape during the Brazilian years in the early 80s and from 1985 he could dedicate himself fully to his art. In this year he settled in Amsterdam while maintaining a summer residence in Sabayes (Spain).
He exhibited regularly in the Netherlands and
he became a member of the prestigious artist society of the Netherlands “Arti et
Amicitiae”. In
2002 he had a retrospective
exhibition from the sixties to the most recent work in Spain
vaneden-exhibitions\02Huesca.htm.
In 2007 he made
an exhibition of socially and
politically engaged work, looking back
at issues like 60s Vietnam to
recent events of 11
September 2001, the wars in
Afghanistan and Iraq
vaneden-exhibitions\10ZaragozaCAI.htm.
This exhibition was shown
in several Spanish cities. Another
travelling exhibition focussed on the Palestinian issue of the Nakba 1948
vaneden-exhibitions\10Zaragoza-CentroHistoria.htm.
Jan van Eden (Voorburg, 1942) studeerde wis en natuurkunde, als schilder autodidact. Hij verbleef vele jaren in Afrika, Zuid Amerika en het Midden Oosten, waar hij op contract basis werkzaam was als geoloog en geophysicus in de exploratie voor grondstoffen. Gedurende deze tijd bouwde hij voort aan een uitgebreid oeuvre van schilderijen en tekeningen. Hij debuteerde in 1972 in de Amsterdamse galerie De Sphinx, was daarna lange jaren afwezig uit Nederland, en keerde terug naar Nederland in 1985. Sinds dit jaar wijdt hij zich geheel aan de kunst en werkt hij vanuit ateliers in Nederland (Amsterdam) en Spanje (Sabayes, Huesca). In 2002 had hij een museale retrospectief in Spanje over de periode vanaf 1960. In 2007 maakte hij een tentoonstelling met de titel “La batalla del pintor” van sociaal en politiek geengageerd werk, terugblikkend vanaf de naoorlogse jaren, jaren 60 (Vietnam) tot recente gebeurtenissen met ‘11 september 2001’, de oorlogen in Afganistan en Iraq. Deze tentoonstelling werd in verscheidene Spaanse steden getoond. In 2009, op uitnodiging van het Centre Bunuel Calanda, maakt hij een tentoonstelling geheel gewijd aan de Palestijnse problematiek “Miradas contra el olvido 1948-2009”, met de bedoeling deze te laten reizen naar andere steden in Aragon (Spanje). Het werd getoond in het Centro de Historia te Zaragoza en in de Palestijse ambassade te Madrid.. Ook in 2009, in de tentoonstelling “Echos del pasado” refereert hij aan onder meer aan de huidige economische crisis. Naast het politiek en historisch geinspireerde werk heeft hij ook een uitgesproken visie op het hedendaagse. In zijn “Streetscenes” geeft hij uitdrukking aan een modern egocentrisch levensgevoel, waarin het menselijke contact van slechts voorbijgaande aard lijkt te zijn. Hij zoekt op intuitieve wijze naar de verbeelding van relaties tussen mensen, veelal door het samenvoegen van personen op losse panelen.Van Eden heeft een heldere figuratieve stijl. Op zijn tentoonstelling in 2008 “In transit” is de mens in beweging en op weg naar een ongewisse bestemming. Recentelijk experimenteert hij met de perceptie van beelden die uit een film afkomstig lijken te zijn. De gedetailleerd, in verdunde olieverf op katoen of linnen geschilderde, illusionistische scenes krijgen, zoals in de traditionele persfotografie, een verhoogt waarheidsgehalte door het gebruik van uitsluitend zwart en wit. Recentelijk werkt hij ook met digitale fotografische technieken. Zijn oeuvre toont grote stylistische variaties, vanwege zijn niet aflatende experimenteer drift. Zijn onderwerpen zijn altijd compromiterend met de houding van een kroniekschrijver vanaf het canvas en hij is en blijft een schilder met een uitgesproken kritische blik.
Early work and biographical http://www.fundacionvanes.org.es/index.htm http://www.fundacionvanes.org.es/janvaneden-biografia/biography-EN.htm
Work of him
held permanently in stock at gallery Art Singel
100
|