Anton Martineau
Projects ART Singel 100 - other locations
24 April -
31 May 2014
opening : at 7pm on Thursday 24th April
ANTON
MARTINEAU
"Homenaje a Velazquez"
SALA DALMAU - Barcelona
Carrer del Consell de Cent, 349
08007 Barcelona, Spanje
|web:
www.saladalmau.com
Homenaje a Velazquez
11 January - 15 February 2014
Art Singel 100 ging van start in 1987, dat is dus zo ’n 27 jaar geleden en Anton
was één van onze gangmakers.
We stellen het bijzonder op prijs om hem nu te
presenteren met nieuwe olieverfschilderijen en werken op papier.
We maken er een
feestelijke opening van.
"het leven bandeloos
dat het beter is dan woorden
schilder ik"
Exhibition at Art Singel 100 -
January/February 2014 [ma14ex01]
Exhibition at Art Singel 100 -
January/February 2014 [ma14ex03]
Exhibition at Art Singel 100 -
January/February 2014 [ma14ex05]
Anton Martineau
(geb.1926) woont en werkt in
Amsterdam. Opleiding. Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (Den Haag) en
Rijksakademie van beeldende kunsten (Amsterdam)
Anton Martineau (geb. 1926) woonde en werkte in Parijs, Den Haag en nu weer in Amsterdam. Een
kunstenaar van internationale allure, exposeerde reeds in 1967 met
Saura en Tapies bij galerie Stadler in Parijs. Behoord met zijn
vriend Jan Sierhuis tot een iets jongere lichting dan de schilders van
Cobra, waar hij wel bewust afstand van heeft genomen. Zijn thema
is de mens in al zijn naaktheid, geschilderd in een
magistrale stijl met olieverf op doek. Levert met zijn expressionistische
werk een sterke bijdrage tot de internationale ‘nieuwe figuratie’.
Anton Martineau is een goede bekende bij het publiek van onze
galerie, waar hij sinds 1988 regelmatig exposeerde. De
tentoonstelling die nu bij Art Singel 100 getoond wordt heeft als titel
“Homenaje a Velazquez” en zal binnen het samenwerkingsverband met de
gerenommeerde galerie Dalmau in Barcelona ook daar worden getoond
in de maanden April en Mei.
www.saladalmau.com
Anton
Martineau, 2013,
Mª Luisa de Austria Nr 1,
oil on canvas, 170 x 140 cm,
Ref. ma1302
Anton
Martineau, 2013,
Felipe IV,
oil on canvas, 165 x 120 cm,
Ref. ma1301
Anton Martineau, 2013,
Peinetas de Nacar,
Oil on canvas, 150 x 120 cm,
Ref. ma1304
Anton Martineau, 2013,
Duque de Olivares,
Oil on canvas, 120 x 100 cm,
Ref. ma1306
Anton Martineau, 2013,
Duque de Olivares
Nr 2, Oil on canvas, 100 x 80 cm,
Ref. ma1307
Anton Martineau, 2013,
Francisco Pacheco,
Oil on canvas, 120 x 100 cm,
Ref. ma1309
Anton Martineau, 2013,
Peinetas de Nacar
nr 2, Oil on canvas, 45 x 60
cm,
Ref. ma1311
Anton Martineau
(geb. 1926) woonde en werkte in Parijs, Den Haag en nu weer in Amsterdam. Een
kunstenaar van internationale allure, exposeerde reeds in 1967 met
Saura en Tapies bij galerie Stadler in Parijs. Behoord met zijn
vriend Jan Sierhuis tot een iets
jongere lichting dan de schilders van
Cobra, waar hij wel bewust afstand van heeft genomen. Zijn thema
is de mens in al zijn naaktheid, geschilderd in een
magistrale stijl met olieverf op doek. Levert met zijn expressionistische
werk een sterke bijdrage tot de
internationale ‘nieuwe figuratie’.
Anton Martineau is een goede bekende bij het publiek van onze
galerie, waar hij sinds 1988 regelmatig exposeerde. De
tentoonstelling die nu bij Art Singel 100 getoond wordt heeft als titel
“Homenaje a Velazquez” en zal binnen
het samenwerkingsverband met de
gerenommeerde galerie Dalmau in Barcelona ook daar worden getoond
in de maanden April en Mei.
Meer informatie:
www.artxs.nl/martineau.htm
www.saladalmau.com
VN Vrij
Nederland
Zaterdag 25 januari 2014
Anton Martineau’s hommage aan Velázquez
Anton Martineau is nog steeds helemaal kapot, twee
dagen na de opening van zijn tentoonstelling aan het Singel 100 in
Amsterdam. Dat heeft niet zozeer te maken met zijn leeftijd – hij is 87. Het
komt vooral door de overweldigende aandacht voor zijn schilderijen. Nog
nooit zag hij zoveel mensen bij elkaar op een tentoonstelling van zijn werk.
Nog nooit heeft hij zoveel complimenten gekregen en – in één keer – zoveel
schilderijen verkocht.
Kortgeleden vroeg de Spaanse galeriehoudster Pepa
Santolaria of Martineau niet eens een hommage aan Velazquez wilde
brengen. Dat was een spannend idee. Martineau schildert bijna uitsluitend
naakten. De zeventiende-eeuwse Velázquez portretteerde leden van het Spaanse
hof, vastgesnoerd in korsetten, hoepeljurken en harnassen, behangen met het
goud dat ze van de indianen hadden gestolen.
‘Maar wat Velazquez in zo’n gezicht kan leggen, daar
had hij geen naakt lichaam bij nodig.’ Martineau raakte gefascineerd door
het portret van de mysterieuze Spaanse prinses María Teresa van Spanje die
in 1653 werd geportretteerd. IJzeren ogen en een verbitterde trek om de
mond.
‘En dan dat pompeuze kapsel met veren en rozen, die
surrealistische kathedrale jurk met dat keurslijf. Je vraagt je af: waar
zitten die borsten dan? Onder de armen soms?’
Na drie weken dag en nacht doorwerken had Martineau
een tentoonstelling van vijftien Velazquez-interpretaties bij elkaar
geschilderd. Maar nu heeft de galerie laten weten dat er nog eens vijf
schilderijen van de Infanta María Teresa zijn besteld. Nog vijf keer 1,70
bij 1,40 meter. Half april moet het klaar. Ook dat heeft hij nooit eerder
meegemaakt. Het wordt nachtwerk. Dat is niet erg, als het maar geen
lopendebandwerk wordt. Hij zal voor ieder schilderij bij nul moeten
beginnen. Ieder schilderij moet een eigen lading krijgen. Vijf keer moet het
gevecht met de materie opnieuw worden aangegaan. Hij krijgt het nog voor
zijn kiezen.
Geen klinische peeskamers
De naakten moeten dus nog langer wachten. Vier
manshoge onvoltooide naakten staan in zijn atelier aan de KNSM-laan in
Amsterdam. Martineau heeft ze gemist in de tijd dat hij met de
Velázquez-tentoonstelling bezig was. Hij zal op naakten studeren ‘tot magere
Hein mij komt halen’. Het is zijn thema sinds hij als kleuter door zijn
moeder werd meegenomen naar de Ruysdaelkade in een zelfgetimmerde
wandelwagen. Ze was helderziende, clairvoyant. De prostituees waren vaste
klant bij haar. Ze wilden weten of ze ooit nog een ander leven zouden
krijgen. Hun salons maakten diepe indruk op de kleine Martineau. ‘Dat waren
geen klinische peeskamers, maar kamers volgepropt met doeken, tapijten,
lampjes, divans met kussens en poppen. Cadeaus van zeelieden uit verre
landen, vermoedt Martineau. ‘Ik werd met een handje likkoekjes tussen die
poppen gezet. Daar had je de hele dag een rasperige tong van. Als afscheid
kwam zo’n prachtige dame mij knuffelen. Ik dook met mijn kinderkopje zo in
zo’n bepoederde boezem. Eerste prijs.’
Anton Martineau - Curriculum
Vitae
Previous exhibitions at Art Singel
100
|