Art
Singel 100
|
_____Home_____
Alberto Carrera
|
Philippe Bouttens Geboren in 1951 te Kortrijk (België)
Philippe
Bouttens, 2006, z.t.
Philippe
Bouttens, 2006, z.t.
Philippe
Bouttens, 2006, z.t.
Philippe
Bouttens, 2006, z.t.
Philippe
Bouttens, 2006, z.t.
Philippe
Bouttens, 2006, z.t.
Philippe
Bouttens, 2006, z.t.
Philippe
Bouttens, 2006, z.t.
Philippe
Bouttens, 2007, z.t.
Philippe
Bouttens, 1991, Cheetah
De beesten van Bouttens De dieren van Philippe Bouttens (Kortrijk, 1951) zijn tekens. Een teken leeft krachtens zijn betekenis. Daarom zijn tekens - het animale, ook het bestiale ervan - metaforen. Symbolen. Ze hebben zich los gemaakt van de afbeelding van het ding, afstand gedaan van de zintuiglijke waarneming. Zijn tekens betekenen een wereld. Dat is de transcendentie van de tekens. Bouttens schildert niet alleen dieren, maar hij schildert als een dier, vanuit het dier. Dit schenkt vleesetende sensualiteit of wreedaardige schoonheid. En duikt er al eens een menselijke gestalte op in Bouttens dierenriem, dan glinstert haar lijf als een gladde pels. Kil en blind en levensgevaarlijk gewond staat ze tegenover de felle garderobe van een torenhoge blauwe hemel. Een wezen, geworpen in het kleurrijk hoofdkwartier van zijn bestaan. Neen, deze schilderijen zijn geen afbeeldingen, maar gelijkenissen aan een reële wereld. Of noem het de gratie van het wilde. Het is bekend dat de mens het wreedaardigste dier is. Politiek, godsdienst, sociale controle zorgen dat het dionysisch beest in ons aan de ketting blijft. Maar het is niet dood, het sluimert slechts. Af en toe rukt het zich los. Als een schunnige tijger schendt het alle schoonheid op zijn weg. Auschwitz, Hiroshima, Warschau, Sarajevo. Heiligdommen uit de schandelijke litanieën van de wreedheid. Het beest leeft. In kermende grotten snokt het aan zijn ketens. Voluptueus. Verschrikkelijk. Het is waar, Bouttens heeft het gezien. [tekst van Werner Lagae] Flemish artists text by Willem M Roggeman
|