Art Singel 100  
Amsterdam Contemporary Art Gallery / Galerie voor hedendaagse kunst

 

 

_____Home_____

 

Gallery Program

Current
Upcoming
Previous

 

Artists

Alberto Carrera
Liesbeth Rahder
André de Jong
Maayke Schuitema
Jan van Eden

Esther Levigne
Ger Meinema
Jorge Gay Molins
Jean Bilquin

Achnaton Nassar

Philippe Bouttens
Manolo Belzunce
Colette Curfs
Milous Heunks
Tomoko Kawachi
Patricia Lippert
Herve Martijn
Anton Martineau
Tejo Philips
Pol Mara
Victor Pedra

Mapi Rivera
Chiel Vluggen
Marianne Vollmer
Sadik Kwaish
Josef Karl   
Unni Askeland
Evelyn Jansen
Harry van der Woud
 

Directions

Kunstkoop

Info

Links

Sabayes

Fundacion vanES

 

 

 

 

Philippe Bouttens

Geboren in 1951 te Kortrijk (België)
Leeft en werkt te Kortrijk
Leraar schilderkunst aan het K.A.S.K. Kortrijk
 

 

 

 

 

Philippe Bouttens, 2006, z.t.
Olie  op doek
190x120 cm
Ref. bo0601

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Philippe Bouttens, 2006, z.t.
Olie  op doek
190x120 cm
Ref. bo0602

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Philippe Bouttens, 2006, z.t.
Olie  op doek
190x120 cm
Ref. bo0603

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Philippe Bouttens, 2006, z.t.
Olie  op doek
160 x 100 cm
Ref. bo0604

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Philippe Bouttens, 2006, z.t.
Olie  op doek
150 x 100 cm
Ref. bo0605

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Philippe Bouttens, 2006, z.t.
Olie  op doek
150 x 100 cm
Ref. bo0606

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Philippe Bouttens, 2006, z.t.
Olie  op doek
160 x 100 cm
Ref. bo0607

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Philippe Bouttens, 2006, z.t.
Olie  op doek
160 x 90 cm
Ref. bo0608

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Philippe Bouttens, 2007, z.t.
Olie  op doek
160 x 90 cm
Ref. bo0701

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bo9101c.tif (895718 bytes)Philippe Bouttens, 1991, Cheetah
Oil and charcoal on cotton
180x160 cm
Ref. bo9101

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De beesten van Bouttens 

De dieren van Philippe Bouttens (Kortrijk, 1951) zijn tekens. Een teken leeft krachtens zijn betekenis. Daarom zijn tekens - het animale, ook het bestiale ervan - metaforen. Symbolen. Ze hebben zich los gemaakt van de afbeelding van het ding, afstand gedaan van de zintuiglijke waarneming. Zijn tekens betekenen een wereld. Dat is de transcendentie van de tekens.

Bouttens schildert niet alleen dieren, maar hij schildert als een dier, vanuit het dier. Dit schenkt vleesetende sensualiteit of wreedaardige schoonheid. En duikt er al eens een menselijke gestalte op in Bouttens dierenriem, dan glinstert haar lijf als een gladde pels. Kil en blind en levensgevaarlijk gewond staat ze tegenover de felle garderobe van een torenhoge blauwe hemel. Een wezen, geworpen in het kleurrijk hoofdkwartier van zijn bestaan. Neen, deze schilderijen zijn geen afbeeldingen, maar gelijkenissen aan een reële wereld. Of noem het de gratie van het wilde. Het is bekend dat de mens het wreedaardigste dier is. Politiek, godsdienst, sociale controle zorgen dat het dionysisch beest in ons aan de ketting blijft. Maar het is niet dood, het sluimert slechts. Af en toe rukt het zich los. Als een schunnige tijger schendt het alle schoonheid op zijn weg. Auschwitz, Hiroshima, Warschau, Sarajevo. Heiligdommen uit de schandelijke litanieën van de wreedheid. Het beest leeft. In kermende grotten snokt het aan zijn ketens. Voluptueus. Verschrikkelijk. Het is waar, Bouttens heeft het gezien. [tekst van Werner Lagae]

Flemish artists   text by Willem M Roggeman

Recent work